Optakt 11/9 morgen Flight 11 kapres Flight 175 kapres WTC 1 rammes Flight 77 kapres WTC 2 rammes Flight 93 kapres Pentagon rammes WTC 2 kollapser Flight 93 styrter WTC 1 kollapser WTC 7 kollapser Epilog

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/File:NTSB-N47BA-slide0013_background.jpg

Påstand

De kaprede fly kunne sagtens være opsnappet af militære jetfly. I 1999 blev et fly opsnappet mellem 16 og 21 minutter, efter man havde mistet radiokontakten med det.

“On October 25, 1999, at 9:33 a.m. air traffic controllers in Florida lost touch with a Learjet carrying golfer Payne Stewart and several companions after it left Orlando headed for Dallas, Texas. Nineteen minutes after Air Traffic Control realized something was wrong, one or more US Air Force fighter jets were already on top of the situation, in the air, close to the Learjet. Moreover, throughout the course of its flight, Payne Stewart’s jet was given escort from National Guard aircraft coordinated across state lines.”0

Baggrund

I 1999 mistede flykontrollen kontakten med en Learjet 35, der var på vej fra Orlando, Florida, til Dallas, Texas. Ombord var to piloter og fire passagerer, deriblandt den kendte golfspiller Payne Stewart. Flykontrollen mistede på et tidspunkt radiokontakten med Learjetten. En F-16 jetjager fra Eglin Air Force Base, Florida, der tilfældigvis var i området, fik til opgave at lokalisere flyet, men kunne heller ikke få kontakt. Man sendte to gange fly op for at se, om de kunne få kontakt, men forgæves. Learjetten fortsatte sin kurs, indtil den løb tør for brændstof og styrtede.1

Denne hændelse bruges til at argumentere for at de kaprede fly den 11 september 2001 med vilje ikke blev opsnappet af militære jetfly.

Fakta

Myten baserer sig på en fejlagtig formodning om, at USA kun har en tidszone.

Det amerikanske National Transportation Safety Board undersøgte ulykken2. Følgende beskriver, hvornår man mistede kontakten med flyet, og hvornår den første jetjager nåede frem:

“At 0927:10 EDT, N47BA called the Jacksonville ARTCC controller and stated that the flight was climbing through an altitude of FL 230. At 0927:13 EDT, the controller instructed N47BA to climb and maintain FL 390. At 0927:18 EDT, N47BA acknowledged the clearance by stating, “three nine zero bravo alpha.” This was the last known radio transmission from the airplane. The sound of the cabin altitude aural warning was not heard on the ATC recording of this transmission.

At 0933:38 EDT (6 minutes and 20 seconds after N47BA acknowledged the previous clearance), the controller instructed N47BA to change radio frequencies and contact another Jacksonville ARTCC controller. The controller received no response from N47BA. The controller called the flight five more times over the next 4 1/2 minutes but received no response.

About 0952 CDT,7 a USAF F-16 test pilot from the 40th Flight Test Squadron at Eglin Air Force Base (AFB), Florida, was vectored to within 8 nm of N47BA. About 0954 CDT, at a range of 2,000 feet from the accident airplane and an altitude of about 46,400 feet, the test pilot made two radio calls to N47BA but did not receive a response. About 1000 CDT, the test pilot began a visual inspection of N47BA.”3

  • Air Traffic Controller havde sidst kontakt med flyet kl. 09:27:18 EDT (Eastern Day Time)4.
  • F-16 flyet nåede først indenfor 2000 fods (ca. 600 m) rækkevidde 09:54 CDT (Central Day Time)5.
  • Central Day Time er en time senere end Eastern Day Time.

Der gik ikke 15-21 minutter fra man mistede radiokontakt til flyet til en F-16 nåede flyet, men hele 87 minutter. F-16 flyet var allerede i området, så der skulle ikke bruges megen tid på at nå frem til Learjetten.

Det har tilmed været lettere at følge en Learjet på radaren end at lokalisere de fire kaprede fly: De fire fly fik alle slået deres transpondere fra, umiddelbart efter de blev kapret, hvilket betød, at man måtte lokalisere dem via radar alene. Dette var en umulig opgave, da luftrummet var langt mere trafikeret end over det område, hvor Learjetten fløj over.

Logik

Påstanden anerkender, at der var flykaprere, hvilket modsiger en anden og hyppig påstand, nemlig at der ingen flykaprere var, men at flyene var fjernstyrede.

Det er også selvmodsigende, at man på den en side mistænkeliggør, at militærfly ikke nåede frem til de kaprede fly og på den anden side mistænkeliggør, at militærfly faktisk nåede frem, som man påstår i forbindelse med Flight 93. Det ville jo være helt ulogisk, hvis en konspiration havde planlagt på den ene side bevidst at forsinke militærfly og på den anden side sende dem af sted for at skyde passagerfly ned.

Konklusion

Påstanden er med andre ord:

  • Usand
  • Udokumenteret
  • Selvmodsigende

Kilder

  1. Hijackology 101-Did NORAD send The “Suicide” Jets on 911?, PrisonPlanet.com
  2. South Dakota Learjet Crash, Wikipedia
  3. Aircraft Accident Investigation, Sunjet Aviation, Inc., Aberdeen, South Dakota, National Transportation Safety Board
  4. Aircraft Accident Brief, National Transportation Safety Board
  5. Eastern Time Zone, Wikipedia
  6. Central Daylight Time, Wikipedia

Q & A