Optakt 11/9 morgen Flight 11 kapres Flight 175 kapres WTC 1 rammes Flight 77 kapres WTC 2 rammes Flight 93 kapres Pentagon rammes WTC 2 kollapser Flight 93 styrter WTC 1 kollapser WTC 7 kollapser Epilog

Påstand

De 19 “flykaprere” blev alle identificeret inden for 72 timer. Hvordan er det muligt, hvis ikke man havde noget forhåndsviden om aktionen og de 19 personer.0

Baggrund

Hvis det er umuligt at identificere de pågældende indenfor det angivne tidsrum, må det derfor betyde, at myndighederne rent faktisk havde forhåndsviden om aktionen og de 19 personer.

Fakta

Når man undersøger flykapringer og ikke er sikker på kaprernes identitet og baggrund, går man ud fra passagerlisterne1 og gennemgår hver passagers baggrund for at eliminere dem en for en, indtil man til sidst står med en liste over mistænkte.

De følgende oplysninger er samlet i publikationen “A Post September 11th Analysis” af Systems Research and Development2.

Da man gennemgik passagerlisterne, fandt man disse personer på immigrationsmyndighedernes overvågningslister:

  • Khalid al-Midhar, Flight 77, mulig terrorist
  • Nawaf al-Hazmi, Flight 77, mulig terrorist
  • Ahmed al-Ghamdi, Flight 175, ulovligt/udløbet visa

Der var altså god grund til at kigge nærmere på disse tre personer.

Den første person på immigrationmyndighedernes liste, Khalid al-Midhar, bestilte en billet til Flight 77 og opgav en kontaktadresse og brugte en såkaldt Frequent Flyer, hvor man ved at flyve ofte opsparer rabat-point.

Denne kontaktadresse blev også brugt af følgende personer til bestilling af pladser i flyene:

  • Mohamed Atta, Flight 11
  • Marwan al-Shehhi, Flight 175
  • Waleed al-Shehri, Flight 11
  • Wail al-Shehri, Flight 11

Rabatordningen blev også brugt af en passager på Flight 77, Majed Moqed.

Da Mohamed Atta bestilte sin billet, opgav han et telefonnummer i Florida. Dette telefonnummer blev også brugt af følgende personer til bestilling af pladser i flyene:

  • Fayez Banihammad, Flight 175
  • Mohand al-Shehri, Flight 175
  • Abdulaziz al-Omari, Flight 11

Den anden person på immigrationsmyndighedernes liste, Nawaf al-Hazmi, bestilte sin billet til Flight 77 og opgav en kontaktadresse. Denne kontaktadresse blev også brugt af følgende personer til bestilling af pladser på flyene:

  • Ahmed al-Ghamdi, Flight 175
  • Hamza al-Ghamdi, Flight 175
  • Salem al-Hazmi, Flight 77

De to af personerne på immigrationsmyndighederns overvågningsliste, Khalid al-Midhar og Nawaf al-Hazmi, boede sammen med Hani Hanjour, der stod på passagerlisten for Flight 77.

Wail al-Shehri, der stod på passagerlisten for Flight 11, boede sammen med Satam Al Suqami, der også stod på passagerlisten for Flight 11.

Den tredje person på immigrantmyndighedernes liste, Ahmed al-Ghamdi, bestilte sin billet til Flight 175 og opgav sin bopælsadresse på flybilletten. Denne adresse blev også brugt af Hamza al-Ghamdi, Flight 175.

Hamza al-Ghamdi havde boet sammen med følgende personer:

  • Saeed al-Ghamdi, Flight 93
  • Ahmed al-Haznawi, Flight 93
  • Ahmed al-Nami, Flight 93

Ahmed al-Haznawi havde boet sammen med Ziad Jarrah, Flight 93.

Der var nu 19 personer fordelt på de fire kaprede fly, der havde indbyrdes forbindelser.

Det tog FBI flere dage at efterforske alle passagerer på de fire fly, men den 14. september 2001, kunne man offentliggøre listen over de mistænkte3. Man vidste, at man havde alle de mistænkte om bord, da det ikke var muligt at forbinde nogen af de andre ombordværende, besætning eller passagerer, på samme måde4.

Det skal pointeres, at det først var senere i den kriminaltekniske efterforskning, at man kunne underbygge mistanken til de 19 personer, bl.a. ved at påvise forbindelser til terrororganisationen al Qaeda. Dette er grundigt dokumenteret af FBI, der har kortlagt terroristernes færden i tiden op til angrebet, blandt andet i to rapporter om terroristernes færden i tiden op til terrorangrebet5, og hvordan de blev finansieret6. Der eksisterer også tekniske beviser, såsom identitetspapirer, optagelser af overvågningskameraer og lydoptagelser fra cockpittene, efter at flyene var kapret7.

Da alle ombord omkom ved terrorangrebet, er de 19 juridisk set kun mistænkte og ikke skyldige, men der er ingen beviser, der taler imod, at det var disse 19, der udførte terrorangrebet.

Logik

Hvis det var kendt på forhånd, at de 19 ville være ombord, burde det ikke have taget tre dage at “identificere” dem. Man kunne langt hurtigere have meldt ud, hvem man mente, de mistænkte var og dermed forbedret FBI’s ry, der bestemt ikke var det bedste i dagene efter terrorangrebet.

Der er ikke noget juridisk, der forudsætter, at mistænkte skal identificeres indenfor 72 timer. Tidsrummet er altså valgt helt vilkårligt ud fra personlige præferencer. Dette kan naturligvis ikke ligge til grund for en mistanke om kriminel aktivitet; almindelige borgere fastsætter ikke, hvilke kriterier personer skal mistænkes ud fra, det er alene en sag for politiet og i sidste ende anklagemyndigheden.

Konklusion

Påstanden er med andre ord:

  • Usand
  • Udokumenteret
  • I strid med gældende juridiske principper

Kilder

  1. “De 19 “flykaprere” blev alle identificeret inden for 72 timer. Hvordan er det muligt hvis ikke man havde noget forhåndsviden om aktionen og de 19 personer.”
    Rasmus Kristensen, email til redaktionen

  2. Passagerfortegnelse, fact sheet
  3. A Post September 11th Analysis, Systems Research and Development (PDF)
  4. FBI Announces List of 19 Hijackers, FBI.gov
  5. How FBI determined the 19 hijackers’s identities
  6. 9/11 and Terrorist Travel, Staff Report of the National Commission on Terrorist Attacks Upon the United States
  7. Monograph on Terrorist Financing, Staff Report of the National Commission on Terrorist Attacks Upon the United States
  8. Der var intet fly ved Pentagon

Q & A