Optakt 11/9 morgen Flight 11 kapres Flight 175 kapres WTC 1 rammes Flight 77 kapres WTC 2 rammes Flight 93 kapres Pentagon rammes WTC 2 kollapser Flight 93 styrter WTC 1 kollapser WTC 7 kollapser Epilog

Påstand

Procedurerne for kapring blev langsommeliggjort0.

Baggrund

Ind til den 1. juni 2001 var procedurerne for, hvordan de amerikanske civile luftfartsmyndigheder skulle håndtere flykapringer, nedfældet i direktiv CJCSI 3610.01, fra den 31. juli 1997.1

Den 1. juni 2001 vedtog man et nyt direktiv, CJCSI 3610.01A2. Det er dette nye direktiv, der ifølge påstanden skulle gøre procedurerne for kaprede fly langsommere, hvilket skulle sikre, at de fire kaprede fly nåede deres mål.

Sandhedsbevægelsen har senere udgivet denne dokumentar, der ifølge Sandhedsbevægelsens medlemmer skulle bevise, at terrorangrebet den 11. september 2001 var et såkaldt inside job, hvor forsvarsminister Donald Rumsfeld skulle være en af konspiratorerne.

I dokumentaren citeres tidligere flyveleder Robin Horden (fra 0:53:57-0:55:57) for at sige, at det var det nye direktiv, der muliggjorde, at flyene kunne nå deres mål, ved ikke at blive skudt ned af det amerikanske militær0.

Videoen er senere blevet fjernet af YouTube, på grund af brud på ophavsretten. Linket kan findes her: https://www.youtube.com/watch?v=8XRMrMdn0NQ

Der vises et citat fra det nye direktiv som bevis herfor:

Fakta

Direktivet, der gjaldt fra 1997 til 20011, har som punkt 4. Policy:

a. Aircraft Piracy (Hijacking) of Civil and Military Aircraft.
The Administrator, Federal Aviation Administration (FAA), pursuant to the title 49, USC, section 44903(e), has exclusive responsibility to direct law enforcement activity and may request DOD assistance in responding to an actual or suspected air piracy (hijacking) under the authority contained in Enclosure A. Reference a establishes the role of the NMCC to serve as the focal point for coordinating DOD assistance to the FAA.

In the event of a hijacking, the NMCC will be notified by the most expeditious means by the FAA.

The NMCC will monitor the situation and forward all requests or proposals for DOD military assistance for aircraft piracy (hijacking) to the Secretary of Defense for approval. DOD assistance to the FAA will be provided in accordance with reference b. Additional guidance is provided in Enclosure B.

Det er luftfartsmyndighederne (FAA), der har eneansvaret for at dirigere den politimæssige indsats. FAA kan udbede sig assistance fra forsvarsministeriet (DOD), når der skal reageres på en kapring eller mulig kapring. Det nationale militære kommandocenter (NMCC) skal fungere som samlingspunkt for DOD’s assistance til FAA. Den amerikanske forsvarsminister skal godkende alle forespørgsler og forslag, før militæret træder til med hjælp.

Direktivet, der trådte i kraft den 1. juni, 20012, indeholder en lettere ændret tekst:

a. Aircraft Piracy (Hijacking) of Civil and Military Aircraft.
Pursuant to references a and b, the Administrator, Federal Aviation Administration (FAA), has exclusive responsibility to direct law enforcement activity related to actual or attempted aircraft piracy (hijacking) in the “special aircraft jurisdiction” of the United States.

When requested by the Administrator, Department of Defense will provide assistance to these law enforcement efforts.

Pursuant to reference c, the NMCC is the focal point within Department of Defense for providing assistance.

In the event of a hijacking, the NMCC will be notified by the most expeditious means by the FAA.

The NMCC will, with the exception of immediate responses as authorized by reference d, forward requests for DOD assistance to the Secretary of Defense for approval.

DOD assistance to the FAA will be provided in accordance with reference d. Additional guidance is provided in Enclosure A.

Efter den 1. juni 2001 er det stadig luftfartsmyndighederne (FAA), der har eneansvaret for at dirigere den politimæssige indsats. FAA kan udbede sig assistance fra forsvarsministeriet (DOD), når der skal reageres på en kapring eller mulig kapring. Det nationale militære kommandocenter (NMCC) vil blive informeret af FAA og skal stadig fungere som samlingspunkt for DODs assistance til FAA. Den amerikanske forsvarsminister skal godkende alle forespørgsler og forslag, før militæret træder til med hjælp.

Der er tilføjet en kilde (d), FAA Order 7610.4J, 3 November 19983, “Special Military Operations”. Dette direktiv fastlægger, at det er FAA, der har ansvaret for at eskortere et eventuelt kapret fly til sikker landing, eventuelt med hjælp fra militæret. Der står intet om militærets muligheder for at nedskyde kaprede fly.

Logik

Påstanden er i modstrid med påstanden om et inside job, da påstanden jo anerkender, at de fire fly var kaprede.

Hvis den tilføjede Order 7610.4J skulle være årsagen til at procedurerne skulle langsommeliggøres, er det ikke Donald Rumsfeld, der er med i et inside job, men William Cohen4, der var forsvarsminister fra 1997-2001 under præsident Bill Clinton.

Konklusion

Påstanden er med andre ord:

  • Usand
  • Udokumenteret
  • Selvmodsigende

Kilder

  1. “Hvis man skal tale om noget, som kan virke som en stand-down ordre, er det hele protokolomskrivningen for procedurene over, hvordan der skulle reageres ift. flykapring, som blev foretaget af Dick Cheney i foråret 2001. “Tilfældigvis” fungerede denne forsinkelse ift. den tildligere procedure rigtigt smart for dem, der havde interesse i, at operationen 9/11 blev gennemført.”
    Jeppe Severin, Facebook indlæg

    “Hvorledes kaprer-proceduren blev langsommeliggjort af bl.a. Donald Rumsfeldt i foråret 2001, bliver der redegjort for af flyveleder Robin Horden her http://www.youtube.com/watch?v=8XRMrMdn0NQ fra 0:53:57-0:55:57.”
    Jeppe Severin, Facebook indlæg

  2. CJCSI 3610.01, 31 July 1997, Aircraft piracy (hijacking) and destruction of derelict airborne objects
  3. CJCSI 3610.01a, 1 June 2001, Aircraft piracy (hijacking) and destruction of derelict airborne objects
  4. Direktiv 7610.4J, Chapter 7, Escort of Hijacked Aircraft
  5. William Cohen, Wikipedia

Q & A